Viral Marketing – Τεχνικές προώθησης ιστοσελίδων

Οι ιοι υπό κατάλληλες συνθήκες μπορούν να πολλαπλασιαστούν απίστευτα εύκολα και γρήγορα. Ας δούμε πως μπορεί να σας βοηθήσει η βιολογία και η θεωρία περί ιων στην προώθηση του δικτυακού σας τόπου, όπως ακριβώς βοήθησε και το Hotmail, και το Facebook…

Viral Marketing

Οι ιοι εμπεριέχουν ένα στοιχειώδες γεννετικό υλικό. Μπορούν να μεταδοθούν ανάλογα με το είδος του ιού με τον αέρα, την επαφή, το νερό, και πολλές άλλες μεθόδους (ή συνδιασμούς μεθόδων).

Μόλις οι ιοί βρούν κατάλληλο κύτταρο και εισχωρήσουν μέσα στο πηρύνα του, το μολύνουν. Το γεννετικό τους υλικό αρχίζει τότε να αναπαράγεται χρησιμοποιώντας τους πόρους του κυττάρου που έχουν μολύνει. Στη συνέχεια αφού παραχθούν αρκετοί νέοι ιοί και εξαντληθούν οι πόροι του κυτάρου, το κύτταρο καταστρέφεται και ο κύκλος ξαναρχίζει.

Αν τώρα για παράδειγμα από ένα κύτταρο παράγονται 10 ιοί, αυτό σημαίνει ότι αν καθένας από τους 10 νέους ιούς μολύνει 1 κύτταρο, θα παραχθούν στον επόμενο κύκλο 100 ιοί (10*10). Στον επόμενο κύκλο 1000 ιοί (10*100)!

Και όλα αυτά άρχισαν μόνο με ένα ιο!

Πόσο κόστισε στον ιό;

Τίποτα! Ο λόγος είναι ότι χρησιμοποιήθηκαν οι πόροι των κυττάρων που μολύνθηκαν.

Ωραία ως εδώ. Ας δούμε τώρα πως αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάρκετιν του δικτυακού σας τόπου…

Ιός<=>Website

Στο διαδίκτυο το αντίστοιχο του ιού, στις περισσότερες περιπτώσεις, είναι ο δικτυακός σας τόπος. Τα κύτταρα είναι οι επισκέπτες. Αυτό που θέλετε να μεταδοθεί από επισκέπτη σε επισκέπτη είναι το μήνυμα του δικτυακού σας τόπου. Η ύπαρξη του ή η ύπαρξη του προϊόντος σας. Ο τρόπος που μπορεί να μεταδοθεί η πληροφορία είναι με email, με social websites όπως το facebook ή απλά από στόμα σε στόμα.

Το πόσο εύκολα θα μεταδοθεί η πληροφορία εξαρτάται από το πόσο ενδιαφέρουσα είναι και το πόσο αποτελεσματικοί είναι οι μηχανισμοί μετάδοσης του. Για παράδειγμα αν ο δικτυακός σας τόπος είναι ο πρώτος δικτυακός τόπος στην Ελλάδα που πουλάει το καινούριο Apple iPhone (παράδειγμα…) και μάλιστα σε τιμή πολύ χαμηλή, το νέο αυτό είναι φοβερά ενδιαφέρον για όσους ασχολούνται με gadgets, κινητά, την Apple και όχι μόνο. Είναι τόσο καυτό αυτό το νέο που πολλοί που θα επισκέπτονται το δικτυακό σας τόπο θα αρχίσουν να το μεταδίδουν ο ένας στον άλλο.

Αν υποθέσουμε ότι 1 επισκέπτης το λέει σε 2 φίλους του, και αυτοί οι 2 το λένε σε άλλους φίλους του μετά από λίγο το νέο θα έχει μεταδοθεί σε μερικές εκατοντάδες ανθρώπους. Ο λόγος είναι ότι το μήνυμα είναι φοβερό! Δεν είναι κάτι βαρετό και συνηθισμένο. Μπορεί να αποτελέσει θέμα συζήτησης!

1*2=2

2*2=4

4*2=8

8*2=16

16*2=32

32*2=64
.
.
.

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα της διαφήμισης “από στόμα σε στόμα”

Τα πλεονεκτήματατα της διαφήμισης από στόμα σε στόμα είναι πολλαπλά:

  • μεγάλη ταχύτητα μετάδοσης μηνύματος
  • αυξημένη αξιοπιστία. Είναι πολύ πιο πειστικό να σου πει ένα φίλος σου να αγοράσεις το Χ προϊον παρά να στο πει μια διαφήμιση στη τηλεόραση
  • σχεδόν μηδενικό κόστος
  • καλό για το κύρος και το “image” (ή brand)
  • κάποιοι πελάτες δεν θα έρχονταν ποτέ χωρίς αυτή τη μέθοδο

Χάρη σε αυτά τα πλεονεκτήματα το Hotmail έγινε τόσο μεγάλο τόσο γρήγορα στις αρχές της δημιουργίας του. Ένα σύγχρονο παράδειγμα είναι βέβαια το Facebook.

Ποιά είναι τα νέα που έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να διαδοθούν από στόμα σε στόμα

Για να μεταδόσει κάποιος ένα μήνυμα σε ένα άλλο θα πρέπει το μήνυμα αυτό να είναι όχι μόνο απλά ενδιαφέρον αλλά τόσο ενδιαφέρον που να πιστεύει ότι θα το βρούν και οι φίλοι του ενδιαφέρον. Δεν θα έρθει κάποιος να σας πει ότι η μέρα έχει 24 ώρες… σίγουρα όμως πολλοί θα έρχονταν να σας ενημερώσουν ότι έχει έκλειψη αύριο ή ότι έρχεται ο κομμήτης Haley (παράδειγμα…).

Ποια είναι λοιπόν τα στοιχεία που κάνουν ένα μήνυμα μεταδοτικό όπως ένας ιός;

  • Φοβερά μεγάλο όφελος
  • Αστείο
  • Κάτι νέο και πρωτότυπο

Συνήθως αυτά είναι τα στοιχεία ενός viral message. Σκεφτείτε για μισό λεπτό τι email σας στέλνουν οι φίλοι σας ή τι συζητίεται σε blogs και άλλα παρεμφερή websites.

Το θέμα είναι λοιπόν να εφεύρετε ένα μήνυμα το οποίο να έχει αυτά τα στοιχεία. Ας δώσω ένα παράδειγμα. Έχετε εταιρία που στέλνει κλόουν σε παιδικά πάρτυ. Αντί να βάλετε μια ξερή σελίδα που να λέει έχουμε του καλύτερους κλόουν, οι πελάτες μας είναι όλοι ευχαριστημένοι, επικοινωνήσε μαζί μας για να κανονίσουμε λεπτομέρεις, δοκιμάστε το εξής. Πάρτε δυο κλόουν, που να έχουν πλάκα και να αυτοσχεδιάζουν και δώστε τους ένα κείμενο που να λέει κάτι σαν:

“Γεια σας! Είμαι ο Μπομπ και αυτός είναι ο φίλος μου ο Γιωργάκης. Θα χαρούμε να βρεθούμε από κοντά και να σας δείξουμε τα νέα μας ταχυδακτυλουργικά κόλπα (ναι, είναι ταλαντούχοι οι κλόουν του παραδείγματος. Σε αυτό το σημείο κάνουν 1 κολπάκι πολύ καλό και αστείο). Αυτό είναι μόνο ένα δείγμα! Συμπληρώστε τη φόρμα στα δεξιά της οθόνης και θα σας πάρουμε τηλέφωνο ότι ώρα θέλετε. Μόνο βιαστείτε γιατί το πρόγραμμα μας σχεδόν πάντα είναι γεμάτο… και με τις νέες προσφορές μας που θα σας πούμε στο τηλέφωνο, δε νομίζω να  χρειαστεί πολύς καιρός για να γεμίσουν οι 9 κενές μέρες που έχουν μείνει για το Μάιο. (ένα ακόμα αστείο κόλπο). Τι περιμένετε συμπληρώστε τη φόρμα… πρέπει να φύγουμε τώρα γιατί τα παιδιά θα ουρλιάζουν… ξέρετε πως είναι :-)”

Είναι πρωτότυπο, αστείο, νέο, και εμπεριέχει το στοιχείο της περιέργειας (τι προσφορές θα μου πουν στο τηλέφωνο;)

Κάτι τέτοιο μεταδίδεται άνετα από στόμα σε στόμα… Αλλά ας διευκολύνουμε λίγο τη μετάδοση:

Τρόποι βελτιστοποίησης του μηχανισμού μετάδοσης

Με την χρήση της τεχνολογίας του Διαδικτύου μπορείτε να αυξήσετε την αποτελεσματικότητα του viral marketing και με άλλους τρόπους…

Ένας πολύ απλός τρόπος είναι το κουμπάκι “tell a friend” – “πες στο σε ένα φίλο”. Μόλις ο επισκέπτης πατήσει το κουμπάκι αυτό μπορεί να στείλει το link για τη σελίδα που βρίσκεται σε ένα ή περισσότερους φίλους του. Υπάρχουν scripts (προγραμματάκια) tell-a-friend που είναι πολύ πιο πολύπλοκα και αποτελεσματικά από αυτό που μόλις περιέγραψα, που είναι η βασική έκδοση.

Αν θέλετε να αυξήσετε τη μεταδοτικότητα, εκτός απ’το να βάλετε το κουμπάκι “tell a friend” μπορείτε να δώσετε ένα κίνητρο, δηλαδή ένα δωράκι στον επισκέπτη, για να το πατήσει. Το δωράκι αυτό μπορεί να είναι ένα ηλεκτρονικό βιβλίο, μια έκπτωση, ένα δείγμα προϊόντος ή οτιδήποτε άλλο.

Ένας άλλος τρόπος για να αυξήσετε αυτή τη μεταδοτικότητα είναι για παράδειγμα να δώσετε στον επισκέπτη ένα ηλεκτρονικό βιβλίο δωρεάν, το οποίο μπορεί μετά να το στείλει και στους φίλους του.

Μπορείτε να παρέχετε μια ηλεκτρονική υπηρεσία δωρεάν όπως πρόγραμμα διατροφής διάρκεις 2 ημερών στα μέτρα του επισκέπτη (αφού συμπληρώσει ένα ερωτηματολόγιο). Το πρόγραμμα αυτό θα του στοίχιζε τουλάχιστο 50 ευρώ (αν πήγανε σε διαιτολόγο) αλλά εσείς το δίνετε δωρεάν. Για να το δώσετε δωρεάν μπορείτε να ζητήσετε σε αντάλλαγμα δυο email φίλων του επισκέπτη πριν προχωρήσει στη συμπλήρωση του ερωτηματολογίου.

Υπάρχουν πάμπολλοι τρόποι που εφαρμόζεται το viral marketing. Μερικές φορές το μόνο που χρειάζεται για αρχή είναι φαντασία!

 
 

Εγγραφή στα νέα της mod