Πώς να σχεδιάσετε μια επιτυχημένη συσκευασία;
Μια συσκευασία δεν είναι απλά ένα κουτί ή μια τσάντα μέσα στην οποία συσκευάζεται ή μεταφέρεται το προϊόν. Παίζει και αυτή τον ρόλο της στην προώθηση του προϊόντος και στην γενικότερη εικόνα του.
Ένα ωραίο σχέδιο ή η χρήση ποιοτικών υλικών θα τραβήξει την προσοχή του καταναλωτή ώστε να αφιερώσει περισσότερο χρόνο στο προϊόν.
Σχεδιάζοντας μια συσκευασία είναι σημαντικό να έχουμε στο μυαλό μας το τεστ των 2,6 δευτερολέπτων.
Αυτός είναι μέσος χρόνος μέσα στον οποίο η συσκευασία πρέπει να κερδίσει τον καταναλωτή προκειμένου να ξεχωρίσει ένα προϊόν από το ράφι. Μέσα στο χρονικό διάστημα αυτό η συσκευασία πρέπει:
- Να ξεχωρίσει ανάμεσα σε μια πληθώρα ανταγωνιστών
- Να κάνει αντιληπτό το είδος του προϊόντος
- Να τραβήξει το ενδιαφέρον του καταναλωτή προκειμένου να αναζητήσει περισσότερες πληροφορίες
Αφού πετύχει το στόχο της, να πάρει ο καταναλωτής το προϊόν στα χέρια του, πρέπει:
- Να διευκολύνει το καταναλωτή να βρει τις οδηγίες χρήσης του προϊόντος και πληροφορίες για το περιεχόμενο της συσκευασίας
- Να δώσει στοιχεία γιατί χρειάζεται ο καταναλωτής το προϊόν
- Να πείσει τον καταναλωτή να το αγοράσει
Βασικά στοιχεία για μια αποτελεσματική συσκευασία
Προσοχή στις διαστάσεις. Με την προϋπόθεση ότι η συσκευασία προορίζεται για ένα συγκεκριμένο προϊόν, μελετήστε το μέγεθος του προϊόντος και κατασκευάστε την συσκευασία σε διαστάσεις που εξυπηρετούν μια σειρά από ανάγκες όπως η προστασία του προϊόντος κατά την μεταφορά, η εύκολη απομάκρυνση της συσκευασίας και η αποθήκευση μεγάλου αριθμού συσκευασιών.
- Less is more! Όσο πιο απλή και μινιμαλιστική είναι η μακέτα τόσο πιο κομψή και ελκυστική είναι η συσκευασία. Φροντίστε να υπάρχει ένα δυνατό στοιχείο το οποίο να έχει άμεση σχέση με την ταυτότητα του προϊόντος και αποφύγετε την υπερβολική χρήση περιττών γραφικών στοιχείων.
- Περιορίστε τις πληροφορίες στις απολύτως απαραίτητες. Στους περισσότερους ανθρώπους δεν αρέσει να διαβάζουν πληροφορίες με μικρά γράμματα και δεν θα το κάνουν.
- Χρησιμοποιείστε σύντομες και περιεκτικές προτάσεις.
- Βεβαιωθείτε ότι τα γραφικά και οι εικόνες που χρησιμοποιείτε υποστηρίζουν τα χαρακτηριστικά του προϊόντος.
- Βρείτε την ισορροπία ανάμεσα στα γραφικά, στον συνδυασμό των χρωμάτων, στα κείμενα και στις εικόνες. Αν και όλα αυτά είναι εντελώς διαφορετικά στοιχεία είναι απαραίτητο να συνδυαστούν με τέτοιο τρόπο ώστε να υπάρχει απόλυτη ισορροπία ανάμεσά τους. Όλα μαζί πρέπει να αποτελούν μία ενιαία εικόνα.
Ζητήστε την γνώμη ανθρώπων που εμπιστεύεστε. Ένα «φρέσκο μάτι» πάντα δίνει μια διαφορετική και αρκετά συχνά πετυχημένη άποψη.
Τσάντες λιανικού εμπορίου
Ένα είδος συσκευασίας αρκετά διαδεδομένο, είναι οι τσάντες του λιανικού εμπορίου. Οι τσάντες αυτές εξυπηρετούν αφενός μια χρηστική ανάγκη αλλά ταυτόχρονα προβάλλουν τη ταυτότητα και το χαρακτήρα μιας επιχείρησης. Η χρήση τους είναι διαφορετική από αυτή των συσκευασιών για προϊόντα. Οι τσάντες λιανικού εμπορίου προορίζονται για την εύκολη μεταφορά προϊόντων, από τους καταναλωτές, κατά την αγορά τους από τα καταστήματα. Τα προϊόντα αυτά μπορεί να έχουν ήδη δική τους συσκευασία ή όχι. Σε κάθε περίπτωση η τσάντα θα πρέπει να είναι κατασκευασμένη σε τέτοια διάσταση και με κατάλληλα υλικά ώστε να αντέξει το πιθανό βάρος του προϊόντος και το σχήμα της συσκευασίας, με σκοπό την ευκολότερη μεταφορά από τον καταναλωτή. Για τον λόγο αυτό κατασκευάζοντας μια τσάντα θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας τα παρακάτω:
- Είδος προϊόντων
- Μεγέθη προϊόντων (στις περισσότερες περιπτώσεις κατασκευάζουμε διαφορετικές διαστάσεις τσαντών και κάθε διάσταση εξυπηρετεί μία ομάδα προϊόντων)
- Βάρος προϊόντων
Συνήθως οι καταναλωτές, αφού μεταφέρουν με άνεση το προϊόν που αγόρασαν και με την προϋπόθεση ότι η τσάντα παραμένει σε καλή κατάσταση την χρησιμοποιούν ξανά σε διαφορετικές μεταφορές. Στην περίπτωση αυτή η τσάντα λειτουργεί σαν μέσο διαφήμισης του καταστήματος. Για μία επιτυχημένη διαφήμιση του καταστήματος μέσα από την χρήση της τσάντας του από τους καταναλωτές, πρέπει να εφαρμόσουμε τα παρακάτω:
- Είναι σημαντικό να υπάρχουν εμφανή στοιχεία της εταιρικής ταυτότητας που συνδέουν το κατάστημα με την τσάντα που «κυκλοφορεί» ώστε να είναι εύκολα αναγνωρίσιμο.
- Το λογότυπο να βρίσκεται σε εμφανές σημείο. Αποφύγετε γραφικά που δεν έχουν άμεση σχέση και «κλέβουν την παράσταση».
- Δώστε έμφαση σε ένα δυνατό σημείο που θα τραβήξει το ενδιαφέρον.
- Αν και η συγκεκριμένη συσκευασία δεν βρίσκεται σε κάποιο ράφι ανάμεσα στους ανταγωνιστές της είναι σημαντικό να ξεχωρίσει ανάμεσα σε μια πληθώρα τσαντών που κυκλοφορούν καθημερινά.
- Τα στοιχεία επικοινωνίας του καταστήματος πρέπει να βρίσκονται σε εμφανές σημείο, με μεγάλα και ευανάγνωστα γράμματα χωρίς όμως να παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο.